Dopravca v Nitre potrebuje vodičov, neúspešne ich hľadal i v Srbsku
Sadnúť si za volant autobusov nechcú nezamestnaní, Rómovia, ani Slováci zo Srbska. Situácia dospela až do štádia, že prepravca nie je v plnej miere schopný dodržiavať grafikon MHD.
Pondelok, 11. september 2017,olala
(TASR) – Dopravný podnik Arriva Nitra, a.s., zápasí už od mája s nedostatkom vodičov. Sadnúť si za volant autobusov nechcú nezamestnaní, Rómovia, ani Slováci zo Srbska. Situácia už dospela do štádia, keď prepravca nie je v plnej miere schopný dodržiavať grafikom mestskej autobusovej dopravy. Na nitriansky magistrát i na vedenie spoločnosti sa už niekoľko týždňov obracajú nespokojní ľudia, ktorí sa sťažujú na vynechané spoje a nedodržiavanie cestovného poriadku.

Podľa slov generálneho riaditeľa spoločnosti Arriva Nitra Juraja Kuseho robí dopravný podnik všetko preto, aby situáciu zvládol. „Hádam neexistuje personálna agentúra, ktorú by sme neoslovili. Stav je však taký, že v Nitre, tá reálna percentuálna nezamestnanosť ľudí, ktorí chcú pracovať a môžu pracovať ako vodiči autobusu, je nula. Mal som rokovanie so šéfom úradu práce, takže viem, o čom hovorím,“ povedal Kusy.

Ako zdôraznil, dopravný podnik sa snaží hľadať nových zamestnancov všetkými možnými spôsobmi. „Dokonca sme mali rokovania aj s rómskym splnomocnencom vlády, že keď Rómovia nemajú prácu, otvoríme pre nich program. V rámci neho sme im chceli poskytnúť všetky kurzy, ktoré potrebujú, psychotesty, zdravotné prehliadky aj vodičské preukazy. Ponúkli sme im zamestnanie a boli sme ochotní poskytnúť im všetko. Od ubytovania, cez náborový príspevok... Odpoveď, vodičák na autobus mal jeden, ktorý neprejavil záujem o túto prácu,“ skonštatoval Kusy.

Spoločne s nitrianskym primátorom Jozefom Dvončom sa dopravca snažil hľadať pracovné sily aj v Srbsku. „Obrátili sme sa na primátora partnerského Báčskeho Petrovca, kde žije veľa Slovákov, či by tam nebol záujem o túto prácu. Nebol. A tento problém nemá iba Arriva Nitra, tento problém má Dopravný podnik Bratislava, mestská doprava v Trnave a tiež Žilina, a Košice,“ povedal Kusy.

Podľa jeho slov sú hlavným dôvodom problémov s náborom nových vodičov nízke základné platy, ktoré sa pohybujú na úrovni približne 550 eur mesačne. „Po tom, ako v Bratislave zvýšili platy šoférom rádovo o niekoľko stoviek eur, mnohí naši zamestnanci odišli pracovať tam. Viacerí argumentovali tým, že by chceli v Nitre zostať, ale potrebujú si živiť rodiny,“ vysvetlil Kusy.

Problém s nízkymi platmi vodičov v mestskej autobusovej doprave si uvedomuje aj nitriansky primátor Jozef Dvonč. „Zmluvný prepravca žiada navýšiť základné platy, hlavne vodičom. Myslím si, že s tým sa dá súhlasiť, že tie mzdy sú pomerne nízke a treba s tým niečo urobiť. Ale treba vidieť aj konečnú sumu, ktorú mesto vynakladá na hromadnú dopravu a na výkony vo verejnom záujme. Tá by sa týmto krokom zvýšila, čiže tam budeme musieť asi hľadať nejakú rezervu,“ uviedol Dvonč.

Jedným z dočasných riešení by mohla byť úprava grafikonu, v rámci ktorej by sa zmenšil počet spojov. „Nedostatok vodičov musí riešiť Arriva ako dopravca. Čo sa týka našich opatrení, bavíme sa o tom, že možno existuje časť spojov v meste Nitra, ktoré nie sú naplno využité a z toho dôvodu by bolo dobré pouvažovať o ich zrušení,“ dodal Dvonč.
Nazad