Dopravcovia nezaplatia za mýto viac, ako prejazdia
Nákladné automobily budú od februára platiť mýto na 1 006 úsekoch a od apríla na 1 700 spoplatnených úsekoch.
Streda, 20. január 2010, olala
(SITA) Minister dopravy Ľubomír Vážny dnes na rokovaní informoval, že ak vozidlo neprejde celý meraný úsek a zíde z neho, mýto platiť nebude.

Minister dopravy Ľubomír Vážny vyhovel požiadavke autodopravcov, aby mýto platili podľa skutočne prejazdených vzdialeností. Na dnešnom rokovaní o tejto téme rozhodol aj o tom, že ak automobil neprejde celý meraný úsek a zíde z neho, nebude platiť mýto. resp. bude mať nulovú sadzbu. "Znamená to určitý ústupok zo strany štátu, určité oželenie výnosov za celý neprejdený úsek," povedal minister Vážny na dnešnom brífingu. Automobily by mali od februára platiť na cestách prvej triedy mýto na 1 006 upravených úsekoch a od apríla spolu 1 700 úsekov na spoplatnených diaľniciach, rýchlostných cestách a cestách prvej triedy. Podľa Vážneho je to maximálny ústupok voči dopravcom.

Od 1. februára, keď budú nákladné automobily nad 3,5 tony opäť platiť za použitie spoplatnených ciest prvej triedy, pripravuje ministerstvo dopravy dve fázy operatívneho riešenia do konca marca. "Rozdelili sme pôvodných 826 úsekov, z ktorých sme vypustili 70 a pridali 250 úsekov. Spoplatnených bude 1 006 úsekov. Všetky úseky nad päť kilometrov budú rozdelené," informoval na brífingu minister Vážny. Táto úprava mýtnych úsekov podľa neho zahŕňa aj podnety autodopravcov, ktoré poslali do uzávierky v piatok 15. januára. Od 1. apríla k 1 006 úsekom pribudne ďalších 694 úsekov. Úseky nebudú dlhšie ako 700 metrov.

Nové členenie úsekov rieši aj podnety miest Považská Bystrica, Piešťany, Ružomberok, Martin, Poprad a Košice. V týchto mestách boli posunuté ich intravilány bez aktualizácie cestnej databanky, v dôsledku čoho niektoré úseky pre mestskú hromadnú dopravu boli tiež spoplatnené mýtom.

Minister dopravy zdôraznil, že rezort dopravy nikdy nechcel nespravodlivé mýto. "Tri roky je známe členenie na úseky, tri roky sme nedostali žiadny podnet, až 30. decembra a tiež sme to doriešili podľa môjho názoru veľmi promptne. Takéto členenie odstráni všetky závažné problémy, ktoré mohli najmä malým autodopravcom vzniknúť," povedal Vážny. Minister je presvedčený, že podobné optimálne riešenie pri spoplatnení ciest prvej triedy použijú aj iné štáty.

Vážny chápe problémy malých dopravcov, ktorí by sa chceli v čase krízy vyhnúť plateniu mýta. Iné riešenie ako platenie mýta však podľa neho nie je možné. Minister dopravy avizoval, že k 1. februáru budú mať dopravcovia k dispozícii presnejšiu mapu spoplatnených úsekov v tlačenej podobe aj na webovej stránke prevádzkovateľa mýtneho systému. Budú na nej presne vyznačené aj čísla a jednotlivé úseky. Minister dopravy zatiaľ nedostal výzvu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) na pozastavenie výberu mýta do 30. apríla tohto roka. Tejto požiadavke však nie je naklonený. Autodopravcovia žiadajú okrem spravodlivého platenia za prejazdené kilometre aj zníženie rozsahu platenia mýta na cestách prvej triedy zo súčasných takmer 1 500 kilometrov na 333 kilometrov, vedúcich paralelne s diaľnicami a rýchlocestami "Nedostal som žiadny podnet, ak dostanem, budeme reagovať," uviedol Vážny.

Zrušenie spoplatnenia mýta sťažuje podľa neho postoj Európskej komisie, ktorá hovorí o spoplatnení TEN-T koridorov. Ich súčasťou na Slovensku sú aj cesty prvej triedy. Ide nielen o paralelné cesty, na ktoré sa môže odkloniť nákladná doprava z diaľnic, ale aj tie, ktoré priamo konkurujú určitým častiam TEN-T siete. Na Slovensku sa to týka napríklad severojužného prepojenia na východe Vyšný Komárnik - Milhosť či v strede Slovenska Trstená - Šahy, ako aj niektorých prepojení v smere východ - západ. Ak by neboli spoplatnené cesty prvej triedy, nákladná doprava by sa masovo na ne presunula. To sa podľa Vážneho potvrdilo počas dočasného zastavenia výberu mýta na cestách prvej triedy od 14. do 31. januára, do rozdelenia mýtnych úsekov. Vážny nepovažuje za reálne ani zakázanie vjazdu tranzitnej dopravy na cesty prvej triedy, ak nie sú vedľa nich diaľnice.

Vážny zatiaľ nedostal ani list generálneho riaditeľa spoločnosti Kapsch Telematic Services ČR Karla Feixa. Šéf prevádzkovateľa mýta v Českej republike sa v ňom dôrazne ohradil proti stále sa opakujúcim nepravdivým výrokom, že zavedenie mýta v ČR sprevádzali podobné problémy ako na Slovensku.