BUSportál predstavuje zastúpenie spoločnosti Telma na Slovensku
Retardér AXIAL
Ďalší
V článku Telma a Dakar z 19. januára sme sľúbili, že Vám predstavíme spoločnosť Telma a jej zastúpenie v Slovenskej republike. Každý z nás počul o rôznych technických systémoch, ktoré prispievajú k bezpečnosti prevádzky motorových vozdiel. Jedným z týchto zariadení je retardér...
Utorok, 07. február 2006, olala
... Je to v podstate spomaľovacia brzda, pracujúca nezávisle od brzdového systému vozidla. Hlavnými výhodami je najmä zvýšená bezpečnosť, nakoľko prevádzkové brzdy sú používané len v súrnych prípadoch, samozrejme retardér je zlučiteľný so všetkými systémami ABS/ASR a EBS, nehovoriac o ekonomickej výhode z hľadiska niekoľkonásobnej životnosti brzdového obloženia.
V súčasnosti sa používajú retardéry, ktoré pracujú na základe rôznych fyzikálnych zákonov. Francúzska spoločnosť Telma produkuje retardéry, ktorých princíp spočíva vo využívaní elektormagnetickej energie. Málokto vie, že prvý patent elektromagnetického retardéru bol predložený už v roku 1903. Prvá montáž elektomagnetického retardéru do vozidiel bola v roku 1936. Rok 2001 bol významný pre Telmu z dôvodu zmeny akcionárov a to prevzatie skupinou Valeo. Spoločnosť Valeo sa radí medzi svetových výrobcov automobilového príslušenstva. Je nezávislou priemyselnou skupinou, ktorej aktivity sú plne zamerané na vývoj, výrobu a predaj komponentov, zjednotených systémov a modulov pre automobily a vozidlá ťažkej váhy. Divízia retardérov Telma-Valeo Speed Controller združuje činnosti konštrukcie, vývoja, výroby a predaja elektomagnetických retardérov. Divízia retardérov Telma je ich popredným svetovým výrobcom.
Je treba poukázať aj na pozitívny vplyv na ochranu životného prostredia, nakoľko elektomagnetický retardér Telma je nezávislý a neprebieha v ňom žiadne trenie, vďaka čomu veľmi znižuje prašnosť brzdového obloženia. Retardéry Telma nachádzajú uplatnenie v kamiónoch, autobusoch, v špeciálnych a komunálnych vozidlách, dodávkových vozoch, ale aj u lanoviek a brzdových stolíc. Na Slovensku sa stretneme s elektomagnetickým retardérom Telma v zahraničných autobusoch značky Neoplan, Volvo, Isuzu, ale najmä v najrozšírenejších autobusoch značky Karosa a to od typovej rady 900.
Retardéry Telma sa vyrábajú v radoch Axial a Focal. Typový rad Axial sa používa pre vozy so stredne dlhým a dlhým rázvorom a montujú sa na kardanový hriadeľ medzi prevodovku a poháňanou nápravou. Typový rad Focal je skonštruovaný špeciálne pre ťahače s krátkym rázvorom a pre autobusy s motorom vzadu. Retardér Focal sa montuje ako nádstavba na vývod prevodovky, alebo priamo na rozvodovku.
Na Slovensku oficiálne zastupuje francúzsku spoločnosť Telma nitrianska spoločnosť TURANCAR.Tá okrem dodávok náhradných dielov a servisu vykonáva aj druhomontáže do vozidiel. Najžiadanejšie sú druhomontáže do dodávkových vozidiel Iveco Daily a Mercedes Benz Sprinter. V poslednej dobe sa realizujú aj prestavby na Karose LC 736 z hydraulických retardérov Voith na elektromagnetické retardéry Telma. Samozrejmosťou je aj sklad najčastejšie používaných náhradných dielov a technická podpora pri riešení problémových spojených s prevádzkou retardérov.
Je zrejmé, že budúcnosť brzdových systémov vozidiel sa neobíde bez retardérov a každý dopravca by pri kúpe nového vozdla mal mať záujem, aby retardér bol štandardnou výbavou jeho nového vozidla.
Retardér AD
Retardér FOCAL