Predaj elektrických autobusov má rásť rýchlejšie, ako predaj elektrických áut
Hovorí to nová štúdia, podľa ktorej sa má tempo elektrifikácie dopravy v jednotlivých krajinách, najmä v priebehu nasledujúcich 12 rokov, značne líšiť.
Piatok, 01. jún 2018, olala
Elektrifikácia cestnej dopravy dosiahne v druhej polovici roku 2020 najvyššiu rýchlosť, a to vďaka prudkému poklesu nákladov na batérie a veľkokapacitnej výrobe. Do roku 2030 má na hlavných trhoch elektrických vozidiel predaj osobných elektrických vozidiel dosiahnuť podiel 28%, predaj elektrických autobusov až 84% .

Najnovšia dlhodobá prognóza Bloomberg New Energy Finance (BNEF) poukazuje na celosvetový predaj elektrických vozidiel (EV), ktorý by mal do roku 2025 vzrásť z minuloročného 1,1 milióna na 11 miliónov. V roku 2030 by sa mal zvýšiť na 30 miliónov. Na čele prechodu na elektrické vozidlá bude Čína, kde bude predaj v roku 2025 predstavovať takmer 50%, v roku 2030 39% svetového trhu EV.

Očakáva sa, že ročný predaj vozidiel na benzín alebo motorovú naftu začne klesať v polovici roku 2020. V roku 2040 sa predpokladá predaj približne 60 miliónov elektrických vozidiel, čo zodpovedá 55% svetového trhu s ľahkými nákladnými vozidlami. Predaj vozidiel pre "zdieľanú mobilitu" bude zanedbateľný, ale rastúci prvok.

Vývoj elektrických autobusov bude podľa analýzy BNEF podstatne rýchlejší ako v prípade elektrických automobilov. Hovorí sa o elektrických autobusoch takmer všetkých režimov nabíjania, ktoré budú do roku 2019 charakterizovať nižšie celkové náklady na vlastníctvo, ako pri konvenčných autobusoch. Na cestách Číny už jazdí vyše 300 000 elektrických autobusov a elektrické modely sú na dobrej ceste, aby do konca roka 2020 dominovali aj svetovému trhu.

BNEF očakáva, že prechod na elektrickú dopravu bude mať veľký vplyv na dopyt po elektrickej energii, ale tiež na ropný trh. Elektromobily a e-busy budú v roku 2040 využívať 2 000 TWh, čím sa celosvetový dopyt po elektrickej energii zvýši o 6%. Medzitým sa predpokladá, že prechod na elektrické vozidlá vytlačí dennú spotrebu 7,3 miliónov barelov paliva.

Tím BNEF podrobne preskúmal aj to, či zvýšený dopyt po kovoch, ako je lítium a kobalt, súvisiaci so vzostupom elektrifikovanej dopravy, nebude viesť ku nedostatku týchto kľúčových kovov.

Najmä v nasledujúcich 12 rokoch sa bude tempo elektrifikácie v doprave podľa krajín značne líšiť, pretože niektoré trhy predbiehajú ďalšie. BNEF predpovedá, že v roku 2030 budú elektrické vozidlá predstavovať 44% európskych predajov ľahkých vozidiel. 41% v Číne, 34% v USA a 17% v Japonsku.

Podľa predpokladov BNEF prichádzajú veľké príležitosti pre výrobcov lítiovo-iónových batérií. Čína je už na tomto trhu dominantná, s 59% celosvetovým podielom výrobnej kapacity v roku 2018, pričom sa predpokladá, že do roku 2021 sa tento podiel zvýši na 73%.

Viac informácií o dlhodobej prognóze pre elektrické vozidlá do roku 2040 nájdete: TU.

busworld.org