BUSportal - Toyota uvádza sériovú verziu vodíkového autobusu Sora
Toyota uvádza sériovú verziu vodíkového autobusu Sora
Toyota spustila predaj prvých autobusov Sora na vodíkové palivové články. Názov Sora vznikol ako akronym zložený zo slov Sky, Ocean, River, Air (Obloha, Oceán, Rieka, Vzduch), zastupujúcich cyklus vody na planéte Zem.
Streda, 11. apríl 2018, olala
  • Prvý autobus v Japonsku poháňaný palivovými článkami, ktorý získal typové osvedčenie.
  • Do roku 2020 sa má vyrobiť vyše 100 kusov, určených najmä pre Tokio.
Automobilka predpokladá, že ešte pred Olympijskými a paralympijským hrami v Tokiu 2020 vyrobí vyše 100 týchto autobusov, určených najmä pre metropolitnú oblasť hlavného mesta Japonska. Viac vodíkových autobusov v metropolitnej oblasti má podľa Toyoty zvyšovať aj povedomie verejnosti o tomto dopravnom prostriedku.

Toyota vlani začala celosvetovú kampaň "Start Your Impossible", prostredníctvom ktorej sa chce transformovať z klasickej automobilky na firmu poskytujúcu služby mobility. Východiskovým postojom bola túžba Toyoty prispieť k zlepšeniu života zákazníkov a spoločnosti budovaním inkluzívnej a udržateľnej spoločnosti, v ktorej je každý bez rozdielu motivovaný stretnúť sa s nemožným. Pri vývoji autobusov Sora sa Toyota snažila navrhnúť také vozidlá, ktoré by zákazníkom poskytli slobodu pohybu a stali sa neodmysliteľnými ikonami mesta.

Toyota plánuje vyrábať autobusy, ktoré budú plne slúžiť spoločnosti, preto bol systém palivových článkov TFCS (Toyota Fuel Cell System) pre autobusy Sora upravený tak, aby slúžil ako ekologický pohon, aj ako zdroj energie v prípade prírodnej katastrofy.

Priaznivejšie dopady na životné prostredie a technológie palivových článkov
  • Systém pohonu TFCS (Toyota Fuel Cell System) na báze palivových článkov, vyvinutý pre vodíkový elektromobil Mirai (FCEV), bol efektívne zužitkovaný tak, aby ponúkol ekologické parametre bez prevádzkových emisií CO2 a iných škodlivých látok, rovnako aj tichý chod s minimom vibrácií.
  • Autobus Sora je vybavený vysoko výkonnou externou napájacou jednotkou, ktorá v prípade potreby poskytne vysoký výkon a kapacitu elektrickej energie (max. výkon 9 kW, kapacita až 235 kWh) a poslúži v úlohe núdzového zdroja elektrickej energie, napríklad počas prírodnej katastrofy.
Univerzálna funkčnosť a sloboda pohybu
  • Neobsadené sedadlá sa v autobuse Sora automaticky sklápajú, čo prispieva k praktickosti a pohodliu cestujúcich a hlavne osôb s detským kočíkom alebo invalidným vozíkom.
  • Chodcov a bicykle okolo autobusu rozpoznáva osem kamier s vysokým rozlíšením, namontovaných vo vnútri a zvonku vozidla, zlepšujú tak celkový prehľad o blízkom okolí.
  • Keď sa autobus zastaví, systém v záujme bezpečnosti akusticky aj opticky upozorní vodiča na chodcov a cyklistov v bezprostrednej blízkosti.
  • Funkcia riadenia akcelerácie zamedzuje náhlemu zrýchľovaniu a umožňuje autobusu hladký rozjazd z miesta, s ohľadom na bezpečnosť stojacich cestujúcich. Keďže používaný systém pohonu autobusu nevyžaduje radenie, nedochádza ani k žiadnym trhavým pohybom.
  • Design autobusu je postavený na plastickom tvarovaní, ktorým sa výrazne odlišuje od klasického šesťstena bežných autobusov a vďaka svojmu výraznému vzhľadu je okamžite rozpoznateľný.
  • Autobus používa predné a zadné svetlá s LED zdrojmi.
TS: Toyota