Únia začne regulovať emisie z autobusov a nákladiakov
Autobusy a nákladné autá sú zodpovedné za štvrtinu emisií z dopravy. Ich výrobcovia budú čoskoro musieť začať poskytovať údaje o emisiách a spotrebe paliva vo svojich nových vozidlách.
Streda, 04. apríl 2018, olala
Je to prvýkrát, čo budú emisie CO2 z autobusov a nákladných áut podliehať európskej regulácii. Tieto vozidlá tvoria päť percent emisií cestnej dopravy a sú zodpovedné za 26 percent emisií z dopravy.
Európsky parlament a Rada EÚ prijali 26. marca predbežnú dohodu o nariadení zameranom na vytvorenie systému na monitorovanie a oznamovanie spotreby paliva nových ťažkých úžitkových vozidiel a ich emisií.
Komisia sa domnieva, že nové nariadenie zvýši transparentnosť a umožní prevádzkovateľom vozidiel „prijímať informované rozhodnutia o nákupe a ušetriť náklady na palivo“.

V dokumente sa uvádza, že členské štáty sú zodpovedné za monitorovanie a oznamovanie všetkých nových vozidiel (vrátane ťahačov) registrovaných počas kalendárneho roka.
Úloha monitorovania a oznamovania informácií o emisiách CO2 a spotrebe paliva sa ponecháva výrobcom vozidiel. Na výpočet týchto emisií sa použije výpočtový nástroj Vecto, ktorý vyvinula Komisia a zainteresované strany.

Komisia zverejní údaje prostredníctvom registra spravovaného Európskou agentúrou pre životné prostredie. Administratívne pokuty sa uložia v prípadoch, keď výrobcovia vozidiel neoznámia alebo sfalšujú údaje.

„Výroba automobilov v Európe bude navrhnutá tak, aby sa zvýšila konkurencieschopnosť dopravcov, ktorí si vyberú vozidlá, ktoré sú efektívnejšie z hľadiska spotreby paliva. Ambiciózne a dobre navrhnuté štandardy pre nákladné automobily sú dnes skutočne potrebné,“ povedal Stef Cornelis z bruselskej mimovládky Transport & Environment.
„Tieto normy umožnia dopravcom ušetriť peniaze, pomôcť Európe dosiahnuť jej klimatické ciele a spustiť nákladnú dopravu s nulovými emisiami,“ dodal Cornelis, ktorý pripravuje stratégiu pre znižovanie emisií nákladných vozidiel.

Kompromis musia schváliť veľvyslanci členských štátov v Rade EÚ. Následne bude o ňom hlasovať Európsky parlament.

Zdroj: euractiv.sk