V Číne otvorili jeden kilometer dlhú solárnu cestu
V čínskom meste Jinan, hlavnom meste provincie Shandong, južne od Pekingu, otvorili kilometer dlhú solárnu cestu.
Utorok, 09. január 2018, olala
Dvojpruhová cesta má plochu 5 875 metrov štvorcových a môže generovať až 1 milión kilowatthodín elektrickej energie ročne - dosť na to, aby dokázala napájať 800 čínskych domovov. Elektrina bude slúžiť na prevádzku pouličných svetiel, billboardov, dohľadových kamier a mýtnych plaziem. Ale tiež aj na zohrievanie povrchu vozovky, aby sa udržala čistá a bez snehu. Akýkoľvek prebytok energie sa bude vracať späť do miestnej siete.

Povrch cesty je vyrobený z priehľadného betónu, ktorý môže odolávať 10 krát väčšiemu tlaku ako bežný betón. Pod betónom sú solárne panely, ktoré premieňajú slnečné svetlo na elektrickú energiu. Pod solárnymi panelmi je izolačná vrstva, ktorá ich chráni pred nadmerným teplom alebo chladom.

"Projekt šetrí priestor pre výstavbu solárnych elektrární a skracuje prenosovú vzdialenosť," povedal Xu Chunfu, predseda Qilu Transportation Development Group, developer projektu. Tvrdí, že čínska solárna cesta stojí polovicu ako podobné cesty v iných krajinách. S jednou slnečnou cestou experimentuje aj Francúzsko.

Čínska solárna cesta stojí 458 dolárov za meter štvorcový, čo je približne 90-násobok nákladov na tradičnú asfaltovú cestu. Stále je preto otázne, či je jej výstavba efektívna, pretože 458 dolárov za m2 sa zdá byť veľmi nákladné. "S rozvojom solárnej energie v Číne sa však môžu náklady ďalej znižovať. V preplnených mestách (Čína má viac ako 120 miest s počtom obyvateľov viac ako 1 milión) nie je vždy priestor pre solárne panely, takže nachádzanie alternatívnych miest, ako sú cesty a vodné plochy, sa stáva čoraz bežnejším.

V súvislosti s touto realizáciou sa zároveň vynárajú viaceré otázky. Či je napríklad betón dostatočne priehľadný na to, aby umožnil prienik slnečného svetla, či keď bude mokrý povrch, nebude to viesť k častejším a závažnejším dopravným nehodám, či ploché kladenie solárnych panelov neznižuje ich účinnosť, alebo ako nahradiť poškodený solárny panel, ktorý je umiestnený pod vrstvou betónu? Preto v súčasnosti možno konštatovať, že to, či solárne cesty stoja za investíciu, alebo sú len drahou zbytočnou prácou, zistia len skúsenosti.

busworld