V Eindhovene jazdí prvý mestský autobus s pohonom kyseliny mravčej
gopressmobility.be
Minulý týždeň vo štvrtok vyšiel do ulíc holandského Eindhovenu prvý elektrický mestský autobus na svete s pohonom kyseliny mravčej. Dvanásťmetrová VDL Citea Electric má príves, v ktorom je kyselina mravčia rozdelená na vodík a CO2, pričom je vodík palivovými článkami využívaný na výrobu elektrickej energie.
Pondelok, 10. júl 2017, olala
Súvisiaci článok:
Spolupráca na mestskom autobuse s pohonom kyseliny mravčej

Príves a jeho technológiu vyvinul tím študentov Technickej univerzity v Eindhovene pre elektrický autobus holandského výrobcu autobusov a autokarov VDL, ktorý už vyrobil približne 100 elektrických autobusov. Po miniatúrnom modeli auta s pohonom kyseliny mravčej chceli študenti dokázať, že môžu pracovať s väčšou veľkosťou vozidla.

Vodík 2.0
"Kyselina mravčia je vodík 2.0," hovorí Max Aerts z Team Fast. "Je to čistý zdroj energie, podobný vodíku, ale viac funkčný, pretože kyselina mravčia je kvapalná pri izbovej teplote a nepotrebuje extrémne chladenie a tlak ako vodík. Uľahčuje to transport, navyše kyselina mravčia nie je horľavá, nemôže explodovať ".

Kyselina mravčia (HCOOH) sa vyrába tak, že vodík (H2) reaguje s CO2 a môže sa skladovať v jednoduchej plastovej nádobe. Ak chcete vytvoriť elektrickú energiu, potrebujete dva kroky: najprv potrebujete katalyzátor na rozdelenie kyseliny mravčej vo vodíku a CO2, a potom môže palivový článok použiť vodík na výrobu elektrickej energie.

Spoľahlivý katalyzátor
Množstvo CO2, ktorý sa uvoľňuje pri rozdelení kyseliny mravčej, je rovnaké ako pri získavaní zo vzduchu, takže proces je environmentálne neutrálny. "Jednou z hlavných úloh bolo vyvinutie spoľahlivého katalyzátora," hovorí Aerts. Katalyzátor v prívese beží bez problémov tri mesiace a iný model v laboratóriu produkuje kyselinu mravčiu dva roky bez prerušenia.

Inštalácia v prípojnom vozidle, ťahanom za autobusom, môže byť zabudovaná do samotného autobusu. Palivový článok môže produkovať 10 až 15 kilowattov energie. Nestačí to na plné napájanie autobusu pre jazdu, ale môže udržať nabitú úroveň batérií, takže dojazd autobusu sa predĺži z 80 kilometrov na 300. Týmto spôsobom môže autobus jazdiť celý deň bez potreby nabíjania.

Tankovanie rovnako ako benzín
Tím verí, že keďže sa tankovanie kyseliny mravčej môže vykonávať rovnakým spôsobom ako tankovanie benzínu, bude technológia realizovateľná aj v osobných autách. S 50 litrami kyseliny mravčej by malo mať auto dojazd 250 km. Študenti hovoria, že proces prestavby palivového čerpadla na kyselinu mravčiu za 30 až 40 000 eur je oveľa lacnejší ako nová vodíková inštalácia vo výške 1,5 milióna eur.

Je tu však jedna nevýhoda: Efektivita kyseliny mravčej od zdroja až po kolesá je 33%, takže dve tretiny vyrobenej energie sa stratí. Študenti však argumentujú, že: "Celková účinnosť vodíka je len 25%."

Zdroj: gopressmobility.be