Brusel prijal opatrenia pre modernizáciu mobility a dopravy
Stratégia má za cieľ dosiahnuť do roku 2025 inteligentnú a konkurencieschopnú mobilitu.
Piatok, 02. jún 2017, olala
TASR - Európska komisia prijala nový ambiciózny balík legislatívnych opatrení zameraných na modernizáciu mobility a dopravy.
Európa musí využiť túto príležitosť a vtlačiť budúcnosti mobility svoju pečať, zdôraznil podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič.

Cesta k nízkym emisiám
Cieľom nového legislatívneho balíka s názvom "Európa v pohybe" je pomôcť tomuto odvetviu zachovať si konkurencieschopnosť v rámci sociálne spravodlivej transformácie smerom k čistej energii a digitalizácii.
Nové opatrenia majú zvýšiť bezpečnosť dopravy, stimulovať spravodlivejšie spoplatnenie ciest, znížiť emisie CO2, znečistenie ovzdušia a preťaženie dopravy, odstrániť byrokratické prekážky pre podnikanie, bojovať proti nelegálnemu zamestnávaniu a zabezpečiť pracovníkom v rezorte dopravy vhodné pracovné podmienky a časy odpočinku.
Podľa dokumentu dlhodobé prínosy týchto opatrení presiahnu hranice odvetvia dopravy a podporia zamestnanosť, rast a investície, posilnia sociálnu spravodlivosť a nasmerujú Európu na cestu k nízkym emisiám.

Príležitosť
Eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulcová pripomenula, že Únia dostala príležitosť, aby stála na čele modernizácie cestnej dopravy nielen doma, ale na celom svete.
"Naše reformy položia základ pre štandardizované a digitálne riešenia v cestnej doprave, spravodlivejšie sociálne podmienky a vynútiteľné pravidlá trhu," zdôraznila.
Podľa jej slov tento balík opatrení pomôže znížiť socioekonomické náklady spojené s dopravou, ako je stratený čas v dôsledku dopravného preťaženia, smrteľné úrazy a ťažké zranenia na cestách, zdravotné riziká spojené so znečistením ovzdušia a hlukom, a zároveň budú reagovať na potreby občanov, podnikov a životného prostredia.
"Vďaka spoločným štandardom a cezhraničným službám sa multimodálne cestovanie stane realitou v celej Európe," dodala.

Dlhodobá stratégia
Na širší legislatívny dosah týchto opatrení upozornil aj podpredseda Komisie pre pracovné miesta, rast, investície a konkurencieschopnosť Jyrki Katainen, keď vyhlásil, že exekutíva Únie nový vývoj v oblasti dopravy vníma aj vo svetle nových hospodárskych trendov, ako je kolaboratívne alebo obehové hospodárstvo.
Komisia zdôrazňuje, že mobilita má veľký vplyv na každodenný život občanov Únie a priamo zamestnáva viac ako 11 miliónov ľudí, pričom tento sektor prechádza sériou technologických, hospodárskych a sociálnych zmien.
Prijatá dlhodobá stratégia má za cieľ dosiahnuť do roku 2025 inteligentnú, sociálne spravodlivú a konkurencieschopnú mobilitu.
Únia bude podporovať túto transformáciu cielenými právnymi predpismi a opatreniami vrátane investícií do infraštruktúry, výskumu a inovácií.
Novú stratégiu sprevádza prvý súbor ôsmich legislatívnych iniciatív zameraných na cestnú dopravu, odvetvie, ktoré priamo zamestnáva päť miliónov Európanov a ktoré spôsobuje takmer pätinu emisií skleníkových plynov v Únii.
Prvý balík ôsmich návrhov doplnia v priebehu nasledujúcich 12 mesiacov ďalšie návrhy - okrem iného emisné normy na obdobie po roku 2020 pre osobné automobily a dodávky, ako aj vôbec prvé emisné normy pre ťažké úžitkové vozidlá.